Apeldoorn eCup

Apeldoorn eCup verbindt de jeugd op innovatieve wijze aan de Apeldoorn Cup

22
aug

Apeldoorn eCup is het startschot voor Nederlands’ breedste eSports community

Dat eSports ‘booming’ is, dat wordt langzaam maar zeker duidelijk binnen de sportwereld. De betaald voetbalorganisaties, sportmarketingbedrijven en sponsoren weten hier ook steeds meer en beter op te anticiperen. Maar hoe zit met de verenigingen? Zijn zij niet juist degenen die hier actief bij betrokken moeten worden? Zij zijn immers ontzettend bezig met de vraag hoe zij de jeugd (weer) meer en beter kunnen binden. eSports zouden hier een ontzettend belangrijk middel voor kunnen zijn. Sportmarketingorganisaties Sportunity en Sporteyes, die zich juist ook richten op innovatie binnen de breedtesport, geloven hierin en organiseerden daarom de ‘Apeldoorn eCup’.

Aanleiding

Toen Niels Schut van Sportunity gevraagd werd of hij sponsor wou worden van de Apeldoorn Cup, was het antwoord al vrij vlot: ‘Ja, maar …’. Sponsor worden, geld schuiven en vervolgens logo’tje plakken zag hij niet zitten. Deze vraag legde hij daarom ook voor aan partner Sporteyes, die zich met name richt op het verbinden van de top- en breedtesport met het bedrijfsleven en overheden, waarbij verenigingen helpen innoveren een belangrijk onderdeel uitmaakt van de missie van de organisatie. Wij stelden onszelf in gezamenlijkheid de vraag, mede ingevoerd door de behoefte van de organisatie van de Apeldoorn Cup: hoe kunnen wij jeugd binden aan de Apeldoorn Cup en daarbij op innovatieve wijze waarde toevoegen aan het bestaande concept? ,,Gezien de behoefte van de Apeldoorn Cup Commissie en de Apeldoornse Voetbalfederatie, hetgeen waar wij al mee bezig waren en onze intrinsieke drijfveren, was het sommetje voor ons al snel opgemaakt.’’ Aldus Tomas Toma van Sporteyes. ,,eSports is iets wat de jeugd ontzettend aangaat, volop in ontwikkeling is en daarnaast nog vrij onbekend is bij verenigingen. Een leuke bevestiging ontvingen wij, toch wel enigszins verrassend, van de andere betrokken partijen (de organisatie, de Voetbalfederatie en sponsoren) die zeer enthousiast reageerden op het voorstel.’’

Het resultaat

Het wat ‘stoffige’ imago van de Apeldoornse Voetbalfederatie en de commissie werd hiermee behoorlijk tenietgedaan. Zij omarmden dit initiatief met enthousiasme, waardoor er een mooie kruisbestuiving ontstond tussen deze sportorganen, de sportmarketingorganisaties en de andere regionale sponsoren en partners van de Apeldoorn Cup. En natuurlijk in samenwerking met de amateurverenigingen. Deze verenigingen gaven goed gehoor aan de oproep om namens de vereniging een single en duo af te vaardigen voor de Apeldoorn eCup.

Op de eerste twee speeldagen van de Apeldoorn Cup werden eveneens de voorrondes van de eCup gespeeld in het clubhuis van csv Apeldoorn, waarna op de zaterdag de finales plaatsvonden. De combinatie met de wedstrijden op het veld zorgde voor unieke taferelen; zo haastten verschillende spelers zich vlot na een wedstrijd op de PlayStation naar de kleedkamer om zich klaar te maken voor een wedstrijd op het veld. En vice versa. Een voordeel: het shirt hoefde niet meer omgewisseld te worden, aangezien de deelnemers ook voor het scherm in clubshirt moesten verschijnen. Het mooiste voorbeeld was misschien wel toen een scheidsrechter van de Scheidsrechtersvereniging ingepland stond in de rust van zijn wedstrijd op het veld; tijdens de rust haastte hij zich naar zijn kruk in het clubhuis om zijn wedstrijd te spelen, niet wetende dat dit duel zou uitstevenen op een verlenging. Terwijl de teams al klaar stonden op het veld, diende hij nog zijn potje af te maken. Na het digitale fluitsignaal zette hij, onder luid applaus, een sprint in naar het veld en gaf het signaal om te starten met de tweede helft. Drie heren schreven historie door de allereerst Apeldoorn eCup te winnen en gingen aan de haal met de ‘FIFA Koning Award’: Nuri Gulcenal van Turkse Kracht Apeldoorn won de single-variant en Luke van Werven en Kevin van Ekeris, van vv Albatross, gingen ervandoor met de duo-variant.

Met ruim 50 deelnemers, variërend van twaalf tot en met tweeëntwintig jaar, van veertien verschillende verenigingen was de eerste editie van de Apeldoorn eCup een erg mooi succes. Ook Bernard de Vries, voorzitter van de Apeldoornse Voetbalfederatie, was erg te spreken over het initiatief: ,,Vernieuwing is belangrijk en daarom zijn wij erg blij met deze toevoeging aan de Apeldoorn Cup. Het heeft echt z’n meerwaarde, omdat het jeugd aantrekt en er op deze manier een breder betrokkenheid en draagvlak wordt gecreëerd.’’ Een succes en opzet die ook uniek te noemen is, kijkend naar de opzet van het toernooi. Een succes wat een goed vervolg dient te krijgen…

Het vervolg

Door middel van het weSports.club concept willen Sporteyes en Sportunity eSports een plek binnen de maatschappij en bij verenigingen bieden. Vanuit een gezamenlijke drijfveer willen zij de breedtesport in Nederland helpen innoveren en stimuleren, juist door de inzet van innovatieve tools van toekomst. eSports kan een tool zijn om jeugd (weer) beter en langer aan de vereniging te binden, nieuwe leden te werven en nieuwe verdienmodellen te creëren. weSports.club moet de community én de tool worden waarmee dit gerealiseerd gaat worden.

Iedere vereniging kan binnen de huidige organisatie een nieuwe weSports.club oprichten, waar men lid van kan worden en namens de club in een online competitie kan uitkomen. Daarnaast krijgt elke weSports.club ook de faciliteiten om als een echte moderne vereniging, met een clubstructuurm, te functioneren met een eigen app, eSports corner en verscheidende nieuwe verdienmodellen. Daarmee zal de ‘klassieke’ vereniging een nieuw lidmaatschap ontwikkelen, met nieuwe leden, inkomsten en binding met de jeugdige doelgroep. Zie voor meer informatie www.we-sports.club en de social media kanalen.

weSports. Join the club and play together!

(c) Wouter van Zoeren




  • Delen:

Plaats een reactie